Vinnarintervju: Jenny Åhlin

Postades den 6 juni, 2015

Jenny Åhlin från Norsjö vann lokalproducerad, ekologisk mat till ett värde av 1000 kr via MinFarm.se i vår senaste tävling. Läs hennes tankar kring nyttan av bra mat, utbudet i hennes närområde samt hur vi löser sockerproblematiken i denna vinnarintervju.

Stort grattis till vinsten! Hur fick du reda på bloggen/tävlingen?

– Tack! Jag såg tävlingen via min bror som deltog och länkade tävlingen på hans Facebook sida. Jag tyckte den såg intressant ut, klickade vidare och deltog själv.

Har du hört talats om MinFarm.se tidigare?

– Nej, det har jag faktiskt inte. Konceptet är nytt för mig men tilltalar mitt intresse för närodlat och närproducerad mat. Det här kommer jag nog läsa mer om och handla ifrån fler gånger!

Hur uppstod intresset kring ekologisk kost utan socker och andra tillsatser?

– Det började lite smått när jag fick mitt andra barn för snart fem år sedan men intresset har vuxit mer och mer sedan dess. Jag läser mycket om kost och ville självklart ge mina barn det bästa alternativet via matväg. Det finns inget hälsosamt med att äta socker. Förutom att det ökar risken för en mängd folkhälsosjukdomar ger det oss dålig tandhälsa.
Jag försöker köpa varor och laga mat ifrån grunden så ofta som det är möjligt och läser även på förpackningen hur mycket socker det innehåller. Jag har även en lista på kylskåpet där jag skrivit upp E-ämnen som kan vara värd att undvikas. Ibland händer det ändå att jag handlar saker som innehåller E-ämnen, men då väljer jag det alternativ som innehåller minst tillsatser.

Hur länge har du ätit ekologiskt?

– Det blev en ögonöppnare för 4-5 år sedan när jag insåg att bananer, faktiskt inte ”bara” var en banan utan innehöll en massa ämnen som jag inte alls ville ha med på köpet. Jag började med att köpa ekologiskt frukt och sedan blev det mer och mer produkter, allteftersom utbudet ökar. Det bästa är när man hittar varor och produkter som både är ekologiska och närodlade/närproducerade.

Hur är utbudet på ekologisk mat i Norsjö?

– Vi har två stycken livsmedelsaffärer i Norsjö, COOP och ICA. Fördelen med att bo i ett litet samhälle är att båda affärerna är väldigt öppna med att lyssna på konsumenternas synpunkter och önskemål. Blir efterfrågan stor efter en vara, ser de till att försöka köpa in den. Jag handlar på båda affärerna då de har ett bra grundutbud, men framförallt för att de har ökat utbudet av ekologisk mat.

Det talas om skatt, förbud etc. Vad tror du är det bästa sättet att lösa sjukdomarna som uppstått i sockrets svallvågor?

– Det första folk måste bli mer medvetna om är i vilka varor det finns så kallade ”sockerfällor”. Det gäller att kunna läsa innehållet på förpackningen och förstå vad som är bra och vad som kanske inte bör ätas dagligen. Alla vet att sockret finns i kakor, glass, läsk och godis men alla kanske inte tänker på att det finns mycket socker även i exempelvis fruktyoghurt eller juice.
Jag tror inte på sockerförbud, utan i slutändan handlar det om att vi själva måste ha kunskap och insikt i hur vi väljer bra och hälsosam mat. Det som kan upplevas krångligt med kosten är att råden ändras allteftersom, många blir förvirrade och orkar inte ta till sig informationen. Som förälder känner jag ett ansvar att förmedla en bra grund gällande kost till mina barn. Jag försöker redan nu prata med mina barn om mat, vad som är bra att äta dagligen och vad vi kan äta ibland. T.ex så köper vi lördagsgodis men inga mängder. Jag tror det är viktigt att någon jobbat aktivt med dessa frågor som berör kosten. Både på arbetsplatser och i skolan för att nå ut till alla. Det är där jag kommer in i min roll som blivande hälsovägledare!

Information är bra. Hur ser du på sockerberoende och hur hjälper vi dem som trots ökad medvetenhet inte kan sluta?

– Som det ser ut nu så triggar sockret vårt belöningssystem, varav det som mycket annat kan bli ett beroende och vi vill ha mer. Har man en medvetenhet om sitt sockerberoende är det ett bra första steg. Jag tror det är viktigt att observera sitt beteende och kunna hitta lösningar på vad man kan göra när sötsuget är som värst.
Vill man dra ner på sitt sockerintag kan man börja trappa ner, sätta lite mål och delmål under processens gång. Det finns även några faktorer som är viktiga och det är sömnen och blodsockernivån. Genom att äta bra mat under regelbundna tider och få en god nattsömn ökar man chansen att stå emot sockersuget.
Det sociala stödet är också viktigt, det kan vara bra att vara öppen med vad man vill åstadkomma så familj och vänner kan stötta och peppa. Sen är det väl lite olika från person till person, om man klarar detta på egen hand eller behöver hjälp av en erfaren och kunnig person som kan skriva en hälsoplan, eller prata med någon för att öka medvetenheten och motivationen.
Att få ett återfall är en naturlig del i processen och det är viktigt att inte vara för hård mot sig själv ifall man trillar tillbaka under några tillfällen. Vi har läst en jättebra bok under min utbildning som jag varmt rekommenderar. Den handlar om viljestyrkan och självkontrollen i en beteendeförändring och ger både insikt och bra tips hur man kan gå tillväga i en beteendeförändring, som exempelvis att dra ner på sitt sockerintag. Boken heter The Willpower Instinct skriven av Kelly McGonigal. Där kan vi också läsa att fysisk aktivitet gynnar vår självkontroll som vi kan behöva för att bli av med vårt sockerberoende.

Något annat du vill nämna?

– Ja, på tal om Norsjö så kan jag nämna att Nyckelhålsmärkningen ursprungligen kommer härifrån. Men Nyckelhålsmärkningen är inget som jag själv förespråkar, då många varor får andra konstiga tillsatser eller till och med tillsatt socker för att bli fettsnål.
Jag försöker sträva efter ”lagom” och har inga förbud utan kan unna mig något sött ibland. Sedan tycker jag det är viktigt att inte stirra sig blind på enbart kosten utan jag vill även lyfta fram det hälsofrämjande motionen! Ifall vi är aktiva och rör på oss så är vi inte i samma riskzon för de sjukdomar som kan uppstå ifall vi äter socker ibland, det går åt till energi. Men att hitta en varierad och näringsrik kost är alltid viktig.

Tack och åter igen, stort grattis till vinsten!

 

  • Namn: Jenny Åhlin
  • Ålder: 31 år
  • Familj: Maken Jonas, två döttrar (4 och 7 år) och en Cocker spaniel (1 år)
  • Bor: Villa i Norsjö
  • Gör för närvarande: Läser till hälsovägledare som utgår från hälsopromotion via Luleå Universitet. Vi ser hälsan ut ett helhetsperspektiv och jobbar med ett vägledande förhållningssätt för att bibehålla eller stärka hälsan utifrån ett individ-, grupp och samhällsperspektiv
  • Intresse: Umgås med familj, vara i stugan och njuta av livet. Kost och träning (spinning och styrketräning).