Hur du lär dina barn om socker

Postades den 22 september, 2015

Denna artikel är avsedd för alla barn där ute som tror att apelsinjuicen de dricker till frukost, kakorna de äter efter lunch, godiset de handlar i skolan och energidryckerna de dricker efter träningen inte är något att bry sig om. Och även de föräldrar som tror samma sak: att dagligt intag av socker är ofarligt.

Vad är socker?

Socker är en söt substans som kommer från växter, mestadels sockerrör och sockerbetor. Det är en stor kolhydrat som kallas sackaros och består av två mindre kolhydrater som kallas fruktos och glukos. Socker har absolut inget näringsvärde – inget protein, vitaminer, mineraler eller fibrer.

Vad händer med min kropp när jag äter socker?

När du äter socker, höjs blodsockret snabbt eftersom det inte finns några näringsämnen eller fibrer som saktar ner processen. Din kropp kämpar sedan att med att bearbeta sockret eftersom den vet att du kan vara i allvarlig fara av för högt blodsocker.

För att bearbeta sockret, släpper kroppen (via bukspottkörteln) ut ett hormon som kallas insulin. Insulin gör att ”dörrar öppnas” i blodkärlen vilket gör att sockret kan lämna blodet och går då in i dina celler, vilket ger energi. Eftersom cellerna tar upp sockret från blodet, sjunker ditt blodsocker.

Om du äter mycket socker tvingas dock insulinet arbeta på övertid för att minska blodsockret, vilket gör att blodsockret kan bli för lågt och då reagerar hjärnan. Denna reaktion får dig att känna dig trött och grinig eller upprörd och orolig, och gör dig ännu mer sugen på socker.

Vilka kortsiktiga hälsoeffekter har socker?

Socker ger en explosion av energi som kan vara i en minut, men oftast inte längre än så. Denna explosion av energi kan göra det svårt för dig att fokusera.

När insulin gör sitt jobb och sänker blodsockernivån, kan du bli irriterad och lynnig, vilket gör det ännu svårare att koncentrera och lära sig. Socker kan även ge dig en huvudvärk eller få dig att känna dig sjuk.

Socker har också visat sig kunna sänka vårt immunförsvar genom att sänka förmågan för de vita blodkropparna i vår kropp att ta hand om bakterier, vilket kan leda till fler förkylningar, influensor och andra sjukdomar. Du kommer att känna dig mycket bättre och ha mer energi utan en överbelastning av socker i kosten.

Vilka långsiktiga effekter har socker?

Raffinerat socker har kopplats till följande sjukdomar och hälsokomplikationer:

  • Typ 2-diabetes
  • Hjärtsjukdomar
  • Högt blodtryck
  • Cancer
  • Depression
  • Fetma
  • Allergier
  • ADD / ADHD
  • Astma
  • Artrit
  • Demens

Vilka livsmedel innehåller socker?

Studier visar att tillsatt socker finns i över 70% procent av förpackade livsmedel. FDA (USA’s motsvarigheten till Livsmedelsverket) har en lista med över 3.000 livsmedelstillsatser i förpackade livsmedel. Socker är den näst vanligaste bakom salt. Fettsnål mat har ofta extra socker för att bidra till att stärka smaken. Färgglada livsmedel med färgämnen har vanligtvis också tillsatt socker.

Är det OK att äta frukt?

Att äta hel frukt är bättre eftersom de innehåller fibrer som saktar ner matsmältningen (sockret åker inte ut i blodet lika snabbt). Fruktjuice saknar däremot fibrer, vilket snabbt frigör socker i blodet och orsakar en explosion av energi följt av en sockerkrasch. Ett glas äppeljuice kan innehålla 24 gram socker. Vissa juicesorter innehåller lika mycket socker som läsk. Diabetiker bör vara försiktiga med både juice och frukt. Grönsaker är ett bättre alternativ eftersom de innehåller mindre socker och mer vitaminer och mineraler.

Orsakar socker hål i tänderna?

Ja. Karies börjar med bakterier som naturligt lever i munnen. Dessa bakterier bränna socker för att frodas, och under denna process omvandla socker till syra. Syran fräter sedan bort tandens emalj, vilket orsakar karies. ”Långvarigt” godis som klubbor etc. är värst för tänderna eftersom de tillåter sockret att verka i munnen under en längre tid. Forskare anser att vi bör dra ner sockerintaget till under 3%

Nu när jag vet detta, vad kan jag göra?

Ett första steg som förälder bör vara att föregå med gott exempel och själv dra ner på sockerkonsumtionen. Sträva efter ett sockerfritt hem.