Socker i frukt – bra eller dåligt?

Postades den 23 oktober, 2015

En vanlig fråga bland människor som strävar efter att nå nya mål med sin kost är huruvida sockret i frukt är bra eller dåligt. En del drar ner eller slutar helt äta frukt, främst på grund av sockret, medan andra säger att konsumtion av frukt är viktigt för att få i sig vitaminer. Vem har egentligen rätt?

Frukt innehåller sockerarten fruktos (även kallat fruktsocker) vilket är skadligt för kroppen i större mängder. Problemet med fruktos, eller fruktsocker som den ofta kallas, är att denna sockerart endast belastar levern (då resten av kroppen ratar den). Överkonsumtion av fruktos kan därför leda till hälsoproblem då levern inte längre klarar av att ta hand om den mängd vi konsumerar. Men detta gäller framförallt ifall vi konsumerar läsk och andra livsmedel med tillsatt socker. Fruktsockret går då förbi alla andra organ och direkt till levern.

Vanlig frukt innehåller förutom socker även fibrer, vitaminer, mineraler och flavonoider – biologiskt aktiva ämnen som bidrar på ett positivt sätt för vår hälsa och gör att kroppen bryter ner sockerarten långsammare än i tex läsk som enbart innehåller fruktos. Du måste äta mycket frukt för att konsumera lika mycket fruktos som i läsk etc.

Men..

Om du däremot har ätit stora mängder socker och stärkelserik mat i flera år och funderar på att lägga om kosten av hälsomässiga skäl så bör du inledningsvis överväga att eliminera allt socker, även i frukt, för att ge din kropp chans att rensa ut och återställas inifrån. Detta kommer hjälpa dig att få ett mer stabilt blodsocker samt ett förbättrat insulinsvar (insulin är det hormon som tar hand om överflödigt socker i blodet).

Efter en viss tid kan frukter återinföras i kosten – då som hela livsmedel istället för juice eller konserverad frukt (som ofta innehåller tillsatt socker). Torkade frukter såsom dadlar, fikon och russin kan med fördel fortfarande undvikas eftersom de innehåller mer socker och lätt konsumeras i större mängder.

Vill du annars få i dig vitaminer och mineraler utan att påverka blodsockret är ekologiskt kallpressade grönsaksjuicer ett bra alternativ som innehåller massor av näring – utan att påverka blodsockret.