Socker i frukt VS. socker i läsk

Postades den 10 mars, 2015

Här kommer ett amerikanskt klipp där näringsbiologen Kimber Stanhope vid University of California, Davis, förklarar skillnaden mellan sockret i frukt och sockret i läsk.

Fri översättning: 

”Om du jämför en kaka eller läsk med ett äpple, så kan du vara mindre orolig för sockret i äpplet. Äpplet innehåller nämligen förutom socker även fibrer, vitaminer, mineraler och flavonoider – biologiskt aktiva ämnen (varav en del av dem förmodligen inte är upptäckta ännu) som bidrar på ett positivt sätt för vår hälsa. Läsk och drycker med tillsatt socker innehåller i princip bara en sak och det är just socker. Från ett stort antal studier vet vi att de som äter mest frukt är friskast och har minst risk för metabolt syndrom (bukfetma, högt blodtryck, diabetes, hjärt-kärl sjukdomar etc.). Du måste äta mycket frukt (se videon för exakt mängd) för att konsumera lika mycket fruktos som i tre läskburkar eller två läskburkar och två kakor. Så länge du inte äter honung är chansen liten att du får i dig för mycket fruktos/fruktsocker om du bara äter vad naturen har att ge dig.”

Problemet med fruktos/fruktsocker

Problemet med fruktos, eller fruktsocker som det ofta kallas är att den endast belastar levern (då resten av kroppen ratar sockerarten). Överkonsumtion av fruktos kan därför leda till hälsoproblem när levern inte längre klarar av att ta hand om den mängd vi konsumerar. Men som sagt, detta gäller framförallt läsk och andra livsmedel med tillsatt socker.

Fruktjuice

Fruktjuicer, även utan tillsatt socker, är dock inte att rekommendera då fibrerna är eliminerade vilket gör att levern får ta hand om allt socker på en gång. Om du ska äta frukt, ät den hel.

Grönsaker

Innehåller alla bra ämnen, men mindre socker än frukt. Perfekt att göra goda smoothies på!