Skidförbundets samarbete med McDonald’s

Postades den 3 mars, 2016

Svenska Skidförbundet samarbetar sedan förra året med McDonald’s. Under perioden 9 februari – 14 mars skänker McDonald’s en krona för varje såld “skidkampanjmeny” till arbetet med “att göra skidåkning lite bättre och lite roligare för fler barn och ungdomar” som det själva uttrycker det på deras hemsida. Pengarna må göra nytta, men skräpmat och läsk har ingenting med en aktiv och hälsosam livsstil att göra. 

Samarbetet, eller rättare sagt, reklamkampanjen kallar de “Skidlyftet” och syftet är att “inspirera” framtida generationer till att åka skidor. Via försäljning av näringsfattig skräpmat i kombination med drycker vars sockerinnehåll får blodsockret att gå i taket skänker McDonald’s pengar till skidförbundet som idrottsklubbar sedan kan ta del av via att ansöka bidrag. 

Ifall målet är att vara en bra förebild för barn och ungdomar borde förbund, ledare och åkare vägra öppna när företag som McDonald’s knackar på dörren med plånboken på vid gavel, men istället gör de tvärtom. Detta är ett klassiskt exempel på när ekonomiska intressen går före sunt förnuft vilket är otroligt beklagligt och enormt negativt för trovärdigheten hos förbund och åkare.

Den enormt framgångsrika skidskytten Björn Ferry var en av de som uttryckte sin ilska i samband med att samarbetet inleddes:

“Jag hoppas att Kalla, Hellner, Haag och Jönsson fått rejält betalt för att låta förbundets sponsorer snylta på deras goda renommé.”

Följande aktiva landslagsåkare ingår i den jury som bestämmer vilka klubbar som får ta del av pengarna:

  • André Myhrer, alpina landslaget
  • Frida Hansdotter, alpina landslaget
  • Jens Byggmark, alpina landslaget
  • Maria Pietilä Holmner, alpina landslaget
  • Mattias Hargin, alpina landslaget
  • Stina Nilsson, längdlandslaget
  • Marcus Hellner, längdlandslaget
  • Calle Halfvarsson, längdlandslaget
  • Anna Haag, längdlandslaget
  • Emil Jönsson, längdlandslaget

Kommentera