SockerChocken replikerar Sara Norell, Systembolaget
Postades den 30 juli, 2015
Sedan Urban Laurin’s debattartikel om att Systembolagets rödviner blir allt sötare har debatten blossat upp angående sockerhalten i Systembolagets utbud. I höst kommer sockerhalten att stå på hyllkantsetiketten i butiken, skriver Sara Norell, inköpschef på Systembolaget, i en replik på Svd Debatt.
Svd Debatt: Vi inför sockerhalt på hylletiketten i höst
Det är givetvis positivt att Systembolaget i höst kommer göra det enklare för kunderna att se sockerhalten i utbudet. Men det kommer i första hand att gynna de kunder som redan är upplysta om sockrets biverkningar. Resterande kunder kommer att fortsätta köpa sitt ”goda” vin eller sin ”goda” cider, ovetandes om hur mycket socker de får i sig. Information är kanske därför inte den bästa lösningen.
Systembolaget har nu ett unikt tillfälle att bidra till folkhälsan genom att sluta ta in söta viner, cider etc. och istället endast erbjuda drycker med låg sockerhalt. Om detta bidrar till minskad försäljningen så slår Ni två flugor i en smäll genom mindre sockerkonsumtion OCH mindre alkoholkonsumtion. Meningen med monopolet är väl att skydda folket, eller hur var det nu igen?
Kommentera