Tanken är god men…

Postades den 23 juni, 2015

Tanken med växtbaserade livsmedel som är fria från mjölk och sojaprotein samt glutenfattiga är god. Oatly erbjuder detta och många gamla komjölksdrickare har börjat välja Oatly’s produkter istället. Tyvärr visar de sig vara en källa till onödigt mycket socker. 

Om en dryck eller annat livsmedel är smaksatt bör du titta lite extra på innehållsförteckningen samt näringsvärdet. Socker i olika former är nämligen en vanligt återkommande ingrediens, vilket gör att livsmedel som ibland marknadsförs som nyttiga i själva verket är något helt annat.

Havredryck Äpple & Päron

Vi har tittat närmare på Oatly’s sortiment och socker är tyvärr en återkommande ingrediens. På bilden i början syns “Havredryck Äpple & Päron” som innehåller 9,5 gram socker per 100 ml. En liter ger dig med andra ord 95 gram socker vilket motsvarar ca 28 st sockerbitar.

Sockerarter i Havredryck Äpple & Päron

Per 100 ml:

  • 3,5 g maltos
  • 1,5 g sackaros
  • 3 g fruktos (sämsta sockerarten, åker direkt till levern)
  • 1 g glukos
  • 0,5 g sorbitol

Totalt: 9,5 gram

Oatly’s vanliga naturella havredryck innehåller endast sockerarten maltos.

Söt glass

Vi kontrollerade även sockerinnehållet i Oatly’s glass med jordgubbssmak och fann; Kolhydrater 26 g (varav sockerarter 24 g). En halvliter av deras glass ger alltså 120 gram socker vilket motsvarar ca 35 st sockerbitar.

Mycket socker och lite fett

Vi har tittat igenom samtliga produkter och funnit att de överlag innehåller för mycket socker och för lite fett. Det är en ofördelaktig kombination för dig som vill må och prestera på topp. Vi anser därför att detta inte är det bästa alternativet för de som vill gå ifrån komjölk eller valt Oatly’s produkter av annan anledning.

Alternativ

Vad finns det då för alternativ? Vi vill slå ett slag för kokosmjölken! Vi dricker den dock inte som andra kanske dricker vanlig komjölk (vi dricker enbart vatten när vi är törstiga) utan använder den som tillbehör till kokosgröt m.m. Behöver vi en mjölk- eller gräddliknande ingrediens i matlagningen så åker kokosmjölken fram. Kokosmjölk innehåller mycket (bra) fett och lite socker. Vi favoriserar inget varumärke men råder er att köpa de som finns på tetrapack.

Kommentera