Friskare utan socker

Postades den 15 januari, 2015

Kronisk inflammation, astma, allergier, utslag, trötthet, depression m.m var vardag för Marielle Persson. Medan sjukvården famlade i mörker hittade Marielle lösningen på egen hand. Här berättar hon hur samtliga problem försvann eller kraftigt reducerades sedan hon gjorde förändringar i sin kosthållning.

Tidigare kosthållning: “Vanlig” blodsockerhöjande kost, dvs mycket pasta, bröd, mjölprodukter och socker i alla möjliga former i kombination med för lite och fel typ av fett.

Problem:

  • Astma
  • Candidaöverväxt (svamp) i kroppen
  • Kronisk inflammation i kroppen, speciellt i bihålorna
  • Allergier/födoämnesintollerans
  • Utslag
  • Trötthet
  • Depression
  • Omfattande magproblem (pga. stora mängder antibiotika/kortison/annan medicin som sjukvården har proppat i mig genom tiderna). Förmodligen en kombination av IBS och läckande tarm (=skadad tarmslemhinna). Egentlig diagnos saknas, trots flera utredningar och undersökningar. Magen driver förmodligen på inflammationen i kroppen
  • Övriga diffusa symptom

Hur allt startade

Problemen började efter att jag vid 15 års ålder insjuknade i körtelfeber som jag drogs med i ett år, följt av en mycoplasmainfektion som också pågick i drygt ett år. Under dessa två år tog jag en mängd olika mediciner, bland annat antibiotika och många andra tabletter som jag inte ens vet vad det var (det var på den tiden då jag fortfarande litade på sjukvården, vilket jag tyvärr INTE gör idag). Jag har alltid varit en väldigt aktiv person som lever för träning och fysiska aktiviteter men efter detta var min kropp helt nedbruten vilket resulterade i utbrändhet, depression, astma, problem med bihålorna och andra inflammationer men framförallt gick magen sönder totalt. Dessutom fick jag konstiga utslag på kinderna.

Sjukvården förstod inte problemet

De personer jag var i kontakt med inom sjukvården förstod inte orsaken till alla problem vilket resulterade i ännu en period av många antibiotikakurer, kortison och annan medicinering som inte gjorde saken bättre. Detta pågick under flera år tills jag slutligen tog tag i problemet på egen hand och lyckades rädda magen genom att bland annat äta probiotika, utesluta laktos och gluten, dra ner på sockret (slutade inte helt då jag inte dragit den kopplingen ännu).

Sedan kom en period av två år då stress och psykisk ohälsa ledde till att magen blev sämre igen (detta + fyra antibiotikakurer pga. infektion i lungorna och bihålorna). När magen blev sämre blev alla andra symptom mer påtagliga och det kändes som om jag föll tillbaka till mitt oförklarliga sjukdomstillstånd. Detta var i våras och då bestämde jag mig för att försöka förstå och behandla problemen själv. Jag såg en koppling mellan magen och de flesta problem jag har, där magen oftast ”kickar igång” resten. När magen mår dåligt mår hela min kropp dåligt och jag drog slutsatsen att magen driver på inflammationen på något sätt.

“Ett sötare blod” blev vändningen

I samma veva läste jag boken Ett sötare blod av Ann Fernholm och bestämde mig då för att ta bort allt socker ut min diet. Och skillnad blev det! Magen blev bättre, candidaöverväxten blev mindre påtaglig och så länge jag inte äter socker håller sig candidan på en naturlig nivå. Utslagen på kinderna försvann och astman blev bättre. Jag har kunnat dra ned på min astmamedicin. Jag känner mig dessutom fräschare och friskare i både kropp och sinne.

Jag lider förmodligen av en läckande tarm. Det innebär att tarmslemhinnan är skadad, orsakad av en inflammation och stora molekyler (som inte skall kunna passera) kommer ut i blodet och aktiverar immunförsvaret. Jag har upptäckt att detta tillstånd helt klart blir sämre av sockerkonsumtion och bättre vid avsaknaden av socker i kosten.

Socker driver på problemen

Det är väldigt tydligt att socker driver på dessa symptom och jag har själv märkt av det då jag testat att äta socker igen. De akuta symptomen blir uppsvullen mage, kräkningar och illamående men ännu intressantare är de symptom som kommer smygandes efter intaget av socker. Astman blir betydligt sämre, candidan i kroppen jublar och bryter ut med full kraft och detta leder i sin tur till trötthet och andra diffusa symptom. Mitt allmänna mående försämras och jag känner att kroppen inte är som den ska, speciellt om jag tränar i detta tillstånd. Då blir pulsen hög och återhämtningen sämre. Jag känner mig trött och sliten i muskler och kropp och ansträngningen blir mer påtaglig.

Utslagen i ansiktet försvann när jag slutade med socker men blommar upp direkt jag äter socker. Jag har förstått, genom facemapping att området där jag oftast hade utslag är kopplat till just magen. När jag äter socker kan jag förvänta mig att jag vaknar upp en eller två dagar senare med envisa utslag i ansiktet, och detta sker varje gång.

Bättre smaklökar

En annan sak jag märkte när jag uteslöt socker var att allting plötsligt blev så himla gott, mina smaklökar blev återställda och jag kände smaker som jag tidigare inte känt. Typ att naturella cashewnötter smakar så himla mycket! Det var som om smaklökarna hade varit bedövade när jag fortfarande åt socker. Jag känner inte längre något sug efter socker, förutom en bit ekologisk mörk choklad då och då.

Bättre vilopuls

En annan sak som jag märkt av efter att uteslutit socker från min diet var förändringar i min vilopuls, otroliga sådana! Eftersom jag vanligtvis brukar ägna mig åt konditionsträning (MTB, spinning och joggning) samt styrketräning så har jag för vana att kolla pulsen på morgonen. Den har legat på ca 65-70 slag per minut, när jag var rätt så vältränad (före jag blev sjuk i våras) och ligger sedan jag tog bort socker ur kosten på 55 slag per minut och då är jag i nuläget otränad! Jag kan tänka mig att den kan gå ner ännu mer när jag får upp konditionen igen, vilket är fantastiskt.

Viktnedgång och bättre humör

Jag har också gått ned i vikt. Detta är ingenting jag egentligen vill då jag är nog så smal i vanliga fall men kan vara positivt för de som har några extrakilon de vill bli av med.

Jag känner dessutom att mitt humör är mycket bättre. Känner mig mer stabil i humöret och gladare. När jag äter socker svänger mitt humör mycket mer och jag känner mig pigg och glad följt av trött och ledsen/arg.

Nuvarande kosthållning: Ekologisk Paleo/fet lågkolhydratkost. Utesluter med andra ord blodsockerhöjande kost, framförallt tillsatt socker, gluten och laktos. Äter mycket fett, såsom olivolja, rapsolja, ghee och kokosolja samt nötter.

Förbättringar:

  • Mindre astma
  • Mindre candidaväxt
  • Färre magproblem
  • Förbättrade smaklökar
  • Bättre vilopuls
  • Piggare
  • Gladare
  • Viktnedgång

 

Vi söker fler som Marielle

Har du en liknande berättelse som du skulle vilja dela med dig av? Kontakta oss!

Kommentera