Cancergödande reklamkampanj

Postades den 2 oktober, 2014

Bullogram är en reklamkampanj av Vaasan Sverige AB som står bakom varumärket Bonjour. Genom ett samarbete med Cancerfonden marknadsför och säljer de sina kanelbullar med motivet att stödja forskningen kring bröstcancer. Kanelbullar vars ingredienser höjer blodsockret vilket i sin tur göder cancerceller. Detta är idioti.

“Skicka ett Bullogram till någon du tycker om och stöd den viktiga kampen mot bröstcancer.” Så låter det. Tanken är att vi ska köpa deras bullar och ge bort till nära och kära samtidigt stödja forskningen kring cancer. Vi ska alltså ge bort något som göder cancer för att stödja forskningen kring cancer! Kom igen nu, detta är inte seriöst!

Socker göder cancer

Den tyske Nobelpristagaren Otto Warburg upptäckte redan på 1920-talet att cancerceller/tumörer använder mellan 5 och 35 gånger mer socker än frisk vävnad. I dag lokaliseras tumörer genom att patienter ges en injektion av radioaktivt märkt socker i form av glukos. Tumörer suger i sig mer socker än frisk vävnad, strålar mer och går därmed att spåra med en PET-kamera.

Bröstcancerceller beroende av socker

För att nämna ett exempel på forskning kring socker och cancer kan vi nämna Lawrence Berkeley National Laboratory som har publicerat en studie som visar att celler från bröstvävnad är beroende av socker för att omvandlas till cancerceller. Proteiner på cellytan suger upp socker från blodet och bröstcancerceller har 400 gånger fler sådana transportörer.

Studien: Increased sugar uptake promotes oncogenesis via EPAC/RAP1 and O-GlcNAc pathways

Cancerfonden skämmer ut sig

Beslutsfattarna på Cancerfonden skämmer ut sig via samarbeten med företag vars produkter göder cancer. Bonjuor säljer kanelbullar, Gille säljer Gillebollar/Punschrullar och Kellogg’s säljer sockrade flingor. Alla dessa företag har samarbetat med Cancerfonden. Om Cancerfonden vill tas på allvar så bör de naturligtvis säga nej till liknande samarbeten. Antingen känner inte beslutsfattarna på Cancerfonden till förhållandet mellan socker och cancer (vilket isåfall är ytterst pinsamt) eller så har industrin med sina ekonomiska intressen på något sätt lobbat för att få igenom samarbetet, frågan är bara hur? Vad har de gjort för att beslutsfattarna på den ideella föreningen Cancerfonden ska säga ja till ett samarbete, om de nu känner till vetskapen om att socker göder cancer? Apropå ekonomiska intressen.

Slutkommentar

Detta är idioti och vi uppmanar därför alla läsare att inte stödja Cancerfonden så länge dessa samarbeten pågår. Det finns andra cancerfonder som stödjer forskningen kring cancer utan att samarbeta med sockerindustrin, däribland Kostfonden.

Kommentera