Hur du lär dina barn om socker

Postades den

Det här inlägget är avsett för alla barn som tror att apelsinjuicen de dricker till frukost, kakorna de äter efter lunch, godiset de handlar i skolan och energidryckerna de dricker efter träningen ej skadar kroppen. Och till de föräldrar som tror samma sak – att dagligt intag av socker är ofarligt.

Vad är socker?

Socker är en söt substans som kommer från växter, mestadels sockerrör och sockerbetor. Det är en stor kolhydrat som kallas sackaros och består av två mindre kolhydrater som kallas fruktos och glukos. Socker har inget näringsvärde – inget protein, vitaminer, mineraler eller fibrer.

Vad händer med min kropp när jag äter socker?

Socker, framförallt vitt, raffinerat socker, åker snabb ut i blodet eftersom det saknas näringsämnen eller fibrer som kan sakta ner processen. Din kropp kämpar sedan med att bearbeta sockret i hopp om att återställa blodets pH-värde.

För att bearbeta sockret, släpper kroppen (via bukspottkörteln) ut ett hormon som kallas insulin och gör att “dörrar öppnas” i blodkärlen. Dessa “dörrar” gör att sockret lämnar blodet som därmed får ett mer balanserat pH-värde.

Om du äter mycket socker tvingas dock insulinet arbeta på övertid, vilket gör att blodsockret istället kan bli för lågt och då reagerar hjärnan. Du kan känna dig trött och grinig eller upprörd och orolig, och detta kan leda till att du blir ännu mer sugen på socker.

Vilka kortsiktiga hälsoeffekter har socker?

Socker skapar kraftig obalans i kroppen / blodet vilket kan göra det svårt att fokusera.

Om insulinet gör sitt jobb men sänker blodsockernivån lite för mycket, kan du bli irriterad och lynnig, vilket gör det ännu svårare att koncentrera och lära sig. Socker kan även ge dig en huvudvärk eller få dig att känna dig sjuk.

Socker sänker kroppens pH-värde vilket gör att immunförsvaret blir lägre och fler förkylningar, influensor och andra sjukdomar kan därmed komma som ett brev på posten. Du kommer att känna dig mycket bättre och ha mer energi utan en överbelastning av socker i kosten / kroppen.

Vilka långsiktiga effekter har socker?

Raffinerat socker har kopplats till följande sjukdomar och hälsokomplikationer:

  • Typ 2-diabetes
  • Hjärtsjukdomar
  • Högt blodtryck
  • Cancer
  • Depression
  • Fetma
  • Allergier
  • ADD / ADHD
  • Astma
  • Artrit
  • Demens

Vilka livsmedel innehåller socker?

Studier visar att tillsatt socker finns i över 70% procent av förpackade livsmedel. FDA (USA’s motsvarigheten till Livsmedelsverket) har en lista med över 3.000 livsmedelstillsatser i förpackade livsmedel. Socker är den näst vanligaste bakom salt. Fettsnål mat har ofta extra socker för att bidra till att stärka smaken. Färgglada livsmedel med färgämnen har vanligtvis också tillsatt socker.

Är det OK att äta frukt?

Absolut! Allt naturligt är OK. Att äta hel frukt är bättre pga dess fibrer som saktar ner matsmältningen (vilket gör att mindre socker åker ut i blodet). Vissa fruktjuicer som går att köpa saknar dessa fibrer och därför frigörs sockret snabbt i blodet och orsakar en kraftigare obalans. Ett glas äppeljuice kan innehålla 24 gram socker. Vissa juicesorter innehåller lika mycket socker som läsk.

Jag är diabetiker, bör jag tänka annorlunda?

Diabetiker bör vara försiktiga med både juice och frukt. Ovanjord grönsaker är det bästa alternativ eftersom de innehåller mindre socker och mer vitaminer / mineraler.

Orsakar socker hål i tänderna?

Socker skapar ett lägre pH-värde i munnen vilket kan skada tandens emalj, vilket på sikt kan orsaka karies / hål i tänderna.

Men om jag borstar tänderna riktigt noga då?

För att bli av med symtom är det bäst att utesluta källan till “problemet”. Undvik livsmedel med lågt pH-värde, dvsvitt socker, vitt mjöl, läsk, kolsyra m.m.

Nu när jag vet detta, vad kan jag göra?

Ett första steg som förälder bör vara att föregå med gott exempel och själv dra ner på sockerkonsumtionen. Sträva efter ett sockerfritt hem.

Kommentera

    Hej Anders, ber om ursäkt för denna sena återkoppling. Följande studie är välciterad gällande sockrets påverkan på vita de blodkropparna: http://ajcn.nutrition.org/content/26/11/1180.short Mer om oss: https://www.sockerchocken.se/om/

    Fotnoter och referenser vore jättefint. Jag menar “Socker har också visat sig kunna sänka vårt immunförsvar genom att sänka förmågan för de vita blodkropparna i vår kropp att ta hand om bakterier”; säger vem? En kompis till en kompis möjligtvis? Jag vill kunna läsa den undersölkning som kom fram till detta eller åtminstone veta vilket institut som forskat fram rönet. Jag menar, jag vill gärna tro på och sprida vidare den informationen men vilka är ni och hur adekvat är er information i tider som dessa när det sprids så mycket hörsägner?

    Förtydligande om ordets betydelse: En besserwisser tenderar att ofta och gärna upplysa världen om sina (eventuella) kunskaper. Ordet viktigpetter är en ungefärlig svensk synonym.

    Besserwisser kan man nog säga om dig/er. Tycker exakt som du själv säger MENINGSLÖSA KOMMENTARER från Sockerchocken.se

    Se vårt svar på föregående kommentar.

    Koppling har hittats, men en koppling betyder inte per automatik att sockret är grundorsaken. Man har även sett att personer med symtom har obalans mellan omega3 och omega6 i kroppen. Det går göra fettsyratest och sedan balansera nivåerna med bra omega3. Kommer inlägg om detta senare.

    Mot meningslösa kommentarer.

    Att adhd är genetiskt……

    Mot meningslösa hysteri inlägg om allt som är farligt. Ät inte det, gör inte detta, laga mat utan fett. Tycker allt är helt befängt…….ja det är mycket som inte borde vara…….men det är väldigt konstigt att vi lever längre och längre med all skit vi äter och andas in……….Lev ditt liv och dö lycklig oavsett om du blir 50 eller 100 år.

    Hmm skulle man alltså kunna utveckla adhd pga socker? Låter tveksamt, forskningen säger ju att

    Hej Sebastian! Artikeln är inte skriven med målsättningen att smutskasta sockret, vi vill bara lägga fram fakta. Förtydliga gärna vad du anser vara ogrundade teser och argument så ska vi försöka svara dig på bästa sätt.

    Kan inte hitta vem som har skrivit denna artikel. Hittar alldeles för många ogrundade teser samt inga fotnoter eller referenser. Dessutom inga övertygande argument. Förstå mig rätt, socker är inte alltid bra, men det behöver inte smutskastas som jag känner denna artikel gör. /Sebastian