Skitlyftet
Postades den 6 februari, 2015
McDonalds är nybliven partner till såväl längdlandslaget som alpina landslaget. Under perioden 3/2–9/3 skänker de 1 krona för varje såld kampanjmeny till arbetet med ”att göra skidåkning lite bättre och lite roligare för fler barn och ungdomar” som det så fint uttryckt det på deras hemsida. McDonalds lär skratta hela vägen till banken över hur lättlurade landslagen är.
Kampanjen kallar de ”Skidlyftet” och syftet sägs vara att ”inspirera” framtida generationer att åka skidor. Detta genom att sälja näringsfattig skräpmat i kombination med drycker vars sockerinnehåll får blodsockret att gå i taket – en kost som är negativ för kroppen på alla tänkbara sätt och absolut inget som inspirerar till att röra på sig.
Som förebilder till barn och ungdomar borde förbunden vägra öppna när företag som McDonalds knackar på dörren med plånboken på vid gavel – istället gör de tvärtom. Detta är ett klassist exempel på när ekonomiska intressen går före sunt förnuft vilket är otroligt beklagligt och enormt negativt för trovärdigheten hos åkarna.
Björn Ferry uttryckte nyligen sin ilska:
Jag hoppas att Kalla, Hellner, Haag och Jönsson fått rejält betalt för att låta förbundets sponsorer snylta på deras goda renommé.
Kommentera