Fettlever beror inte primärt på övervikt

Postades den 22 juni, 2015

Fettlever har blivit ett stort hälsoproblem som vi tänkte belysa i ett kortfattat inlägg, men efter research insåg vi att inlägget skulle bli längre och handla om mer än bara fettlever. Nämligen det faktum att många hälsoproblem sätts i samband med övervikt, vilket har skapat en rad följdproblem.

Kortfattat om levern

Levern är med sin vikt på 1,5 kilo (varierar) kroppens största körtel samt vårt näst största organ (efter huden). Levern har en mängd olika funktioner. En av dem är att bryta ner sockerarten fruktos till glukos. Glukos lagras sedan i levern i form av glykogen som musklerna kan använda som energi ifall det behövs.

Fettlever

Fettlever innebär att fett ansamlas i leverns celler. Denna fettinlagring gör levern förstorad och kan på sikt leda till en rad problem som leversvikt, inflammation etc.

Vad orsakar fettlever?

Alkohol och läkemedel är några exempel. Det är gifter som måste renas via levern. Men det är inte dessa orsaker som ligger bakom de fall av fettlever som nu blir alltmer vanliga. Vi återkommer till detta. Googlar man däremot på “fettlever” så dyker många gånger denna information upp: “Fettlever orsakas av övervikt.” Det var detta som fick oss att inse att inlägget skulle bli lite längre än vi tänkt oss.

Felaktig slutsats

Många överviktiga har fettlever och då verkar någon dragit slutsatsen att fettlever beror på övervikt. Men personer utan övervikt kan också drabbas, dessa individer är “feta på insidan” men inte på utsidan. Kopplingen till övervikt är därför fel och det är ett problem. Samma felaktiga slutsats har för övrigt gjorts på många andra sjukdomar.

Varierande råd

Hursomhelst, sedan förklaras det hur man ska motverka problemet: “För att motverka fettlever bör du gå ner i vikt. Detta görs genom att…” och så kommer det olika råd om hur detta ska göras. Råden kring hur vi ska gå ner i vikt är väldigt varierande. Med uppfattningen om att fett gör oss feta och att kroppen är en maskin som kan tankas med vilka kalorier som helst bara man rör på sig, har rekommendationer om mindre fett, mindre kalorier och framförallt ökad motion varit standard de senaste årtiondena.

Felaktigt tankesätt

Ovanstående tankesätt skapar ett annat problem. Nämligen att många ser ned på människor med övervikt och tänker att de är glupska och lata. Många tänker att om dessa personer bara hade ätit lite mindre och tränat lite mer så hade de inte haft några problem. Men dessa personer kanske tränar regelbundet och äter lågfett/lågkalorikost, precis som de rekommenderats – utan att lyckas med sin viktnedgång. Problemet är inte att människor är lata och glupska, problemet är att de råd som ges är felaktiga.

Felaktigt synsätt

Tron att fett gör oss feta är nästa problem. Denna felaktiga uppfattning har gjort att livsmedelsindustrin tagit fram lågfettvarianter av deras produkter. Men om fettet reduceras så blir smaken lidande, därför tillsätts socker.

Livsmedelsverket med sin fettfobi och Nyckelhål är en starkt bidragande orsak till att många invånare väljer att köpa fettsnåla, sötade livsmedel i affären. Detta är ett enormt stort problem. Men lyckligtvis håller de flesta på att se igenom deras snedvridna tänk och istället börjat se symbolen som en varningssignal för vad man inte ska äta.

Expertis ifrågasätts

Under tiden specialister i form av läkare, dietister, kostrådgivare etc. samt diverse självutnämnda experter har givit dessa råd så har problemen bara vuxit. Det tyder på att någonting inte stämmer och därför har många börjat ifrågasätta dessa råd, vilket lett till en het debatt.

Vissa människor har enkelt att ta till sig ny fakta och dessa individer har därför börjat ge korrekta råd, medan andra känner sig kränkta och bestämt vägrar ändra ståndpunkt. De är ju “experter” och kan mycket mer än vi andra. Det är också ett problem, men det kommer att ordna sig, lugn bara. När majoriteten har förstått detta så kommer även de största skeptikerna att tvingas byta sida. Se bara vad som hände med dem som en gång i tiden proklamerade att jorden är universums mittpunkt!

Grundorsaken till fettlever

Om man bortser från alkohol och läkemedel etc. så är grundorsaken INTE övervikt. Grundorsaken är hormonell obalans orsakad via ett överskott av socker/stärkelse. Det i sig kan även skapa övervikt, därför ser många det sambandet. Men övervikten i sig är inte grundorsaken. På samma sätt som man kan vara smal och ha fettlever så kan man vara överviktig utan att ha fettlever. Ovanstående gäller även Typ-2 diabetes etc.

Som vi skrev i början är en av leverns alla funktioner att bryta ner sockerarten fruktos till glukos. Glukosen lagras sedan i levern i form av glykogen som musklerna kan använda som energi ifall det behövs. Om man äter mycket socker/stärkelse så är glykogendepåerna konstant fulla vilket gör att allt överflödigt fruktos som levern vill omvandla och skicka vidare till dessa depåer istället lagras som fett.

En mer korrekt beskrivning skulle därför se ut såhär:

“Fettlever orsakas av för mycket socker/stärkelse. För att motverka fettlever bör du dra ner på socker och stärkelse och ersätta energin med bra fett.”

Detta går att applicera på fler hälsoproblem:

“Typ-2 diabetes orsakas av för mycket socker/stärkelse. För att motverka Typ-2 diabetes bör du dra ner på socker och stärkelse och ersätta energin med bra fett.”

“Övervikt orsakas av för mycket socker/stärkelse. För att motverka övervikt bör du dra ner på socker och stärkelse och ersätta energin med bra fett.”

“Karies orsakas av för mycket socker/stärkelse. För att motverka karies bör du dra ner på socker och stärkelse och ersätta energin med bra fett.”

Felaktigt bränsle

För en person som större delen av sitt liv trott att fett gör oss feta, är det här med att öka fettmängden en absurd tanke. Men dessa personer måste börja inse att det inte är fett som gör oss feta, och att kroppen inte kan tankas med vilka kalorier som helst. En bensindriven bil som tankas med socker fungerar inte optimalt. På samma sätt fungerar kroppen, i det fallet är det rätta bränslet riktig mat.

Mindre socker/stärkelse, mer fett

Socker (juice, läsk, godis m.m) och stärkelse (bröd, pasta, ris, potatis m.m) maxar våra glykogenlager och gör att överflödigt fruktos som levern vill omvandla till till energi, istället lagras som fett. Därför är det nödvändigt att dra ner på dessa livsmedel. Men, och detta är extremt viktigt, den energi som vi tidigare fick från dessa kolhydrater måste ersättas – med fett. Rätt fett är bra för kroppen/hjärnan och motverkar hormonell obalans. För er som vill läsa mer: så når du enkelt din drömkropp.

Fruktos skadar våra inre organ

I det här klippet visar Dr. Aseem Malhotra en frisk lever och en fettlever samt förklarar hur fruktos kan skada våra inre organ:

Referenser

  1. Effects of dietary interventions on liver volume in humans
  2. Short-term weight loss and hepatic triglyceride reduction: evidence of a metabolic advantage with dietary carbohydrate restriction
  3. The Effect of a Low Fructose and Low Glycemic Index/Load (FRAGILE) Dietary Intervention on Indices of Liver Function, Cardiometabolic Risk Factors, and Body Composition in Children and Adolescents With Nonalcoholic Fatty Liver Disease (NAFLD)
  4. Obesity and Nonalcoholic Fatty Liver Disease: Biochemical, Metabolic and Clinical Implications
  5. Health: EU fructose claim ignores risks
  6. Public health: The toxic truth about sugar

Kommentera